brandpunt
brandpunt

Waarom de files in Nederland alleen maar zullen toenemen de komende jaren

Door Anne Rotteveel en Jos Slats - in Brandpunt

Je herkent het fenomeen vast wel, wil je snel naar huis van je werk, sta je weer in de file. Nou, maak je borst maar nat, want dat probleem gaat de komende jaren alleen maar groter worden. Vorig jaar stonden we met z'n allen ruim 61 miljoen uur in de file. Volgens de somberste voorspellingen loopt het reistijdverlies de komende jaren met 45 procent op. Veel files zijn het gevolg van pechgevallen en ongelukken met vrachtwagens. Zo'n truck is niet één-twee-drie van de weg gehaald, dus dat wordt wachten.

Uit onderzoek van Brandpunt is naar voren gekomen dat er nogal wat slecht onderhouden vrachtwagens op de weg rijden. Gevaar is dat die sneller tegen bijvoorbeeld een klapband aanlopen. En voordat een gestrande vrachtwagen van het wegdek is gehaald, ben je vaak weer uren verder. Gevolg: nog meer files en overlast. Brandpunt ging mee met de weg-inspecteurs van Rijkswaterstaat en bergers die met man en macht proberen Nederland in beweging te houden en verkeersinfarcten te voorkomen. Ze zijn de dotteraars van ons dichtslibbende snelwegstelsel. Hieronder een impressie.

In de jaren 50 trok een file meer kijkers dan er voertuigen stil stonden.
In de jaren 50 trok een file meer kijkers dan er voertuigen stil stonden.

Rijkswaterstaat heeft vijf regionale centrales die het verkeer op de 3500 kilometer aan snelwegen in goede banen moeten leiden. De landelijke verkeerscentrale staat in Utrecht. Verslaggever Aart Zeeman is te gast tijdens de drukke avondspits.

Verslaggever Aart  Zeeman kijkt mee met een medewerker van de landelijke verkeerscentrale Rijkswaterstaat tijdens de avondspits.
Verslaggever Aart Zeeman kijkt mee met een medewerker van de landelijke verkeerscentrale Rijkswaterstaat tijdens de avondspits.

Brandpunt ging ook op pad met een bergingsbedrijf.

Berger Vincent Ouwerkerk in een stortbui op de A44.
Berger Vincent Ouwerkerk in een stortbui op de A44.
De berging van een verongelukte vrachtwagen heeft nogal wat voeten in de aarde.
De berging van een verongelukte vrachtwagen heeft nogal wat voeten in de aarde.
...en geeft nogal wat rotzooi.
...en geeft nogal wat rotzooi.

De reportage over hoe ons land langzaam volledig dichtslibt: